Rycina stacji Jabłonna

Fragment ryciny Ksawerego Pillatiego przedstawiającej dworzec kolejowy przy stacji Jabłonna opublikowanej w czasopiśmie „Kłosy” 27 sierpnia 1887 r. (ze zbiorów Muzeum Historycznego w Legionowie, MHwL/Z 628).

140 lat temu – 29 sierpnia 1877 r. (17 sierpnia według kalendarza juliańskiego) na skrzyżowaniu Traktu Kowieńskiego i linii Kolei Nadwiślańskiej uruchomiono stację Jabłonna i pierwszy dworzec kolejowy na terenie dzisiejszego Legionowa. Była to jedna z 24 stacji na trasie na trasie Kowel-Mława. Jednopiętrowy dworzec zbudowano z bali drewnianych, które obito sosnowymi deskami. W środku znajdowały się kasy, biuro, mieszkanie zawiadowcy (na piętrze) i bufet. Obok dworca wzniesiono wieżę ciśnień oraz parterowy budynek pomocniczy (istniał do 1997 r.). Po wybuchu I wojny światowej, podczas niemieckiej ofensywy w sierpniu 1915 r. wycofujące się oddziały rosyjskie spaliły budynek dworca.

Powstanie stacji było zalążkiem procesów miastotwórczych na terenie przyszłego Legionowa. W jej bezpośrednim sąsiedztwie rozwijało się osiedle letniskowe Gucin-Park, powstała Huta Szkła „Jabłonna”, a po drugiej stronie torów wybudowano koszary garnizonu rosyjskiego.