143 lata dworca w Legionowie

27 sierpnia 1887 roku Ksawery Pillati opublikował w czasopiśmie „Kłosy” grafikę przedstawiającą dworzec kolejowy w Jabłonnie (obecnie Legionowo). Miało to miejsce niemal 10 lat po oddaniu do użytku stacji kolejowej Jabłonna.

W latach 70. XIX wieku Maurycy hr. Potocki sprzedał za 9 tysięcy rubli Towarzystwu Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej wydzielony z Dóbr Jabłonna pas ziemi o powierzchni 94 morgów i 88 prętów z przeznaczeniem na budowę linii Kolei Nadwiślańskiej biegnącej z Mławy do Kowla. Na skrzyżowaniu tej linii z Traktem Kowieńskim (dzisiejsze ulice Warszawska i Zegrzyńska) powstał dworzec i stacja kolejowa. Był to pierwszy dworzec kolejowy na terenie dzisiejszego Legionowa. Jabłonna była jedna z 24 stacji na trasie Kowel–Mława, którą uroczyście otwarto 29 sierpnia 1877 roku.

Budynek dworca został zbudowany z bali drewnianych, które obito sosnowymi deskami. W środku znajdowały się kasy, biuro, mieszkanie zawiadowcy (na piętrze) oraz bufet. Obok dworca wzniesiono wieżę ciśnień oraz parterowy budynek pomocniczy (istniał do 1998 roku).

Powstanie stacji kolejowej było zalążkiem procesów miastotwórczych które doprowadziły do powstania miasta Legionowo.

Ilustracja Ksawerego Pillatiego przedstawiająca dworzec kolejowy Jabłonna