Pilocik spadochronu z Legionowa
Uszyty w Legionowie pilocik spadochronu „Polski Irvin”, który służył podczas skoku do szybkiego wyciągania z pokrowca głównej czaszy spadochronu, 1936 r.
Metryczka fabryczna pilocika spadochronu „Polski Irvin” uszytego w Legionowie, 1936 r.
W kwietniu 1929 r. w Centralnych Zakładach Balonowych w Legionowie uruchomiono warsztat spadochronowy. Jego głównym zadaniem była produkcja spadochronów „Irvin” na licencji angielskiej. Koszt licencji wyniósł 500 tys. zł. Suma ta zwróciła się po 3 latach, gdyż spadochrony szyte w Legionowie były trzykrotnie tańsze od spadochronów kupowanych za granicą. Spadochrony szyto na maszynach marki „Singer”. Początkowo produkowano ok. 300 spadochronów rocznie, a w latach 1935-1937 ok. 600 rocznie. W Legionowie produkowano spadochrony kilku typów: plecowe, piersiowe, siedzeniowe, towarowe, dla bomb oświetleniowych. W 1936 r. w Legionowie zorganizowano pierwszy kurs dla instruktorów spadochronowych. Skoki treningowe w czasie szkoleń wykonywano z balonów na uwięzi. Kursy organizował kierownik zakładów balonowych w Legionowie mjr Stanisław Mazurek. On też był autorem pierwszych podręczników dla skoczków.